A hitel nem ajándék!
Halupka Gergo2024-11-25T12:37:06+02:00Ön mikor kezdi a karácsonyi készülődést? Az első adventi gyertya meggyújtásakor már tudja, mi lesz az ünnepi menü vagy épp milyen ajándékok kerülnek a fa alá? A decemberi bevásárlólista összeállítása előtt ne feledkezzen meg az ünnepi költségek megtervezéséről sem!
Ahhoz, hogy a december már valóban a karácsonyi hangulat jegyében teljen, tekintse át korábban pénzügyeit – segítünk!
A legfontosabb információkat ismerje meg grafikáinkból!
(A képek kattintásra nagyobb méretben is megjelennek)
Tervezze meg körültekintően karácsonyi pénzügyeit!
Önnek is sok fejtörést okoz a karácsonyi ajándékok tervezése, vásárlása? A felelős pénzügyi döntésekhez érdemes átgondolni, hogy mire és mennyit költünk az ünnepek alatt!
Ahhoz, hogy mindezt könnyebben tehessük meg, és az ünnepek ne csupán a (többlet)kiadásokról szóljanak, bemutatunk néhány gyakorlati tippet!
• Vegyük számba rendszeres havi kiadásainkat és vizsgáljuk meg, hogy a havi családi jövedelem milyen mértékben nyújt fedezetet az ünnepi kiadásokra!
• Nézzük meg, hogy milyen egyéb – szabadon elkölthető – pénzösszeggel rendelkezünk!
• Írjunk egy listát arról, hogy kinek szeretnénk ajándékkal kedveskedni, feltüntetve a kiadások tervezett összegét is!
• Gondoljuk át, hogy mennyi többletköltséget igényel az ünnepi vacsora, a szilveszteri program!
• Készítsünk egy táblázatot, amelynek segítségével be tudjuk osztani a rendelkezésre álló pénzösszeget! Mellékelt sablonunk mintaként szolgálhat a tervezéshez.
A kiadástervezéshez további hasznos tippek olvashatók a Tervezze meg kiadásait! c. Pénzügyi Navigátor füzetben, a számításokhoz használja az MNB Háztartásiköltségvetés-számító kalkulátorát!
Tippek az ajándékok tervezéséhez
• Vegyük elő azt a listát, amelyben összeírtuk, hogy kinek szeretnénk ajándékkal kedveskedni!
• Próbáljuk meg felosztani az ajándékozásra elkölthető szabad pénz összegét!
• Képezhetünk csoportokat is, például meghatározhatjuk, hogy a rendelkezésre álló összegből mennyit szánunk a gyerekekre, szüleinkre, partnerünkre.
Gondoljuk át, biztos szükséges-e még egy mobiltelefon, televízió vagy számítógép? Ha igen, vegyük figyelembe, hogy januárban a nagy leárazások alkalmával nagy eséllyel jóval alacsonyabb áron juthatunk hozzá a kiválasztott termékhez.
Megfontolt hitelfelvétel karácsonykor is – mire figyeljünk?
Egy hitelfelvétel során számtalan kérdés merülhet fel. Nézzünk utána a feltételeknek, szükség esetén pedig kérjünk segítséget, hiszen egy nem kellően körültekintő hitelfelvétel később súlyos anyagi nehézségekhez vezethet. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen információkra lehet szükségünk egy jó döntéshez.
Mérlegeljünk!
Mindenekelőtt érdemes átgondolnunk, hogy
• akkor is szeretnénk-e vásárolni, ha ezt csak hitelből tehetjük meg, illetve
• szükséges-e hitelt felvenni a kiválasztott termék vagy szolgáltatás megszerzéséhez.
Mire figyeljünk hitelfelvételkor?
Ha továbbra is a hitelfelvétel a megoldás, érdemes több szolgáltató különböző ajánlatát is összehasonlítani, kiemelt figyelmet fordítva a következőkre:
• a törlesztőrészlet nagysága,
• a törlesztés módja,
• a teljes hiteldíjmutató mértéke (THM),
• a futamidő,
• a teljes visszafizetendő összeg nagysága,
• egyéb, elsőre nem nyilvánvaló költsége
Az Önnek legmegfelelőbb hiteltermék kiválasztásához használja az MNB Hitel- és lízingtermék-kereső alkalmazását! A program valamennyi hazai szolgáltató aktuálisan elérhető hiteltermékét tartalmazza, és független, megbízható információkat biztosít.
Mit kell tudnunk a törlesztőrészletről?
Hitelfelvétel előtt gondoljuk át, hogy rendszeres bevételeinkből mekkora összeget tudunk félretenni komolyabb megszorítások nélkül!
Készítsünk háztartási költségvetést! Rendszerezzük bevételeinket és kiadásainkat. A kapott egyenleg megmutatja, mekkora havi törlesztőrészletet tudunk problémamentesen kifizetni. A tervezésben segít az MNB Háztartásiköltségvetés-kalkulátora.
Ne felejtsünk el azzal is számolni, hogy mi történne akkor, ha emelkedne a törlesztőrészlet.
Mi a különbség az állandó és a változó kamatozású hitelek között?
Változó kamatozású hiteleknél fontos megvizsgálni, hogy mihez viszonyítva állapítják meg a kamatot (pl.: referencia kamatláb). Ahogy a viszonyítási alap változik, úgy fog változni a hitelkamat is, ezáltal emelkedhet vagy akár csökkenhet is a törlesztőrészlet. Ezt hívjuk kamatkockázatnak.
Állandó kamatozású hiteleknél – ahogyan a nevük is jelzi – a futamidő egésze alatt fix a kamat. Ezek a hitelek jellemzően magasabb kamattal indulnak, mint a változó kamatozású hitelek, viszont így a kamatkockázat kizárható.
Fontos szempont a kamatperiódus időtartama is, mert nem mindegy, hogy fél évre vagy akár 1-3 évre fix a kamat nagysága, hiszen ez szintén befolyásolja a törlesztőrészlet mértékét.
Mit mutat meg a THM és a JTM?
A THM, vagyis a teljes hiteldíjmutató a hitel teljes költségét, „árát” ismerteti, szerepel benne minden olyan költség, díj, amelyet szerződésszerű teljesítés esetén a tőkén felül fizetnünk kell. Ilyen például a kezelési költség vagy a folyósítási díj.
A THM segítségével így különböző hiteltermékeket tudunk egyszerűen összehasonlítani. Előfordulhat például, hogy a 0% kamatú kölcsönnél 20% a THM! Ilyen esetben jobban járunk egy 10%-os kamatozású, 15% THM-es hitellel: mivel a törlesztési hitelmutató a hitel tényleges „árát” mutatja meg, a 15% THM alacsonyabb visszafizetendő összegre utal, mint a 0% kamatú hitel 20%-os THM-mértéke. Mindezek mellett azonban van, amit a THM sem tartalmaz, ilyen lehet például a közjegyzői díj, a késedelmi kamat és egyéb, pénzügyi termékekhez kapcsolódó kiegészítő vagy kényelmi szolgáltatások.
Fontos, hogy a THM csak egy évre vetítve mutatja a költségeket, azt tehát nem, hogy a teljes futamidő végéig összesen mekkora összeget fizetünk vissza – az egy évnél hosszabb futamidejű hiteleknél utóbbira is mindenképpen érdemes rákérdeznünk.
A JTM, azaz a jövedelemarányos törlesztőrészlet-mutató a jövedelem függvényében korlátozza az új hitel felvételekor vállalható maximális törlesztési terheket. Lényegében azt mutatja meg, hogy adott havi jövedelem esetén annak legfeljebb hány százalékával megegyező összeg lehet a havi törlesztőrészlet.
Mit befolyásolhat a futamidő?
A fogyasztási hitelek esetében jellemzően rövid és középtávú, általában 1-5 évre szóló, esetleg határozatlan futamidejű (folyószámlahitel, hitelkártya) szerződésekről beszélünk.
A törlesztőrészlet nagyságát a futamidő is befolyásolja, így azt is, hogy összességében, a futamidő végéig mekkora összeget kell visszafizetni. Minél hosszabb a futamidő, annál alacsonyabbak a törlesztőrészletek, viszont a teljes futamidő alatt több kamatot kell fizetni.
Hová fordulhatunk segítségért?
A fogyasztási hitelekről és a megfontolt hitelválasztás szempontjairól részletesebb tájékoztatás olvasható a Hitel, lízing menüpontban, valamint a vonatkozó, Fogyasztási hitelek című Pénzügyi Navigátor füzetben. Pénzügyekkel kapcsolatos kérdés, panasz esetén díjmentes segítség kérhető a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat valamennyi vármegyeszékhelyen elérhető kirendeltségein.
Tudnivalók a fogyasztási hitelekről
Törekedjünk arra, hogy lehetőleg hitelfelvétel nélkül szerezzük be a karácsonyi ajándékokat! Mégis előfordulhat, hogy tervezés után arra a döntésre jutunk: meglévő pénzünket hitellel egészítjük ki. Mivel gyakran csak utólag jövünk rá, hogy erre nem feltétlenül lett volna szükség, fontos, hogy mindig alaposan fontoljuk meg, érdemes-e hitelt felvenni az ajándékozásért!
Nézzük, mit tehetünk a felelős hitelfelvételért – a karácsonyi időszakban is!
Alaposan gondoljuk át, hogy:
• mire szeretnénk hitelt felvenni, és pontosan mennyit;
• valóban szükségünk van-e az adott termékre vagy szolgáltatásra;
• fontos-e azonnal megvenni, vagy érdemes-e megvárni a januári leértékeléseket;
• ha ajándékba vesszük, a megajándékozott valóban tudja-e használni!
A megfontolt hitelfelvétel szempontjait a Hitelfelvétel tudatosan c. Pénzügyi Navigátor füzet foglalja össze.
Ha a hitelfelvétel mellett döntünk, több fogyasztási hiteltípus közül is választhatunk. A fogyasztási kölcsönök igényléséhez jellemzően nem szükséges semmiféle tárgyi fedezetet (pl.: ingatlan) biztosítani, a hitelösszeg pedig általában szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Alapvetően négy típust különböztetjük meg: az áruhitelt, a személyi kölcsönt, a folyószámlahitelt és a hitelkártyát (bevásárlókártya). Az egyes típusok jellemzői, ezáltal a felhasználás célja is eltérő lehet.
Áruhitelek esetében
• a hitel a vásárlás helyszínén igényelhető,
• jellemzően a megvásárolni kívánt árut és nem a hitelt kapjuk kézhez,
• a hitelfelvétel során meghatározzák a fix törlesztőrészletet,
• szükség lehet önerőre.
Személyi kölcsön esetében
• pénzt kapunk, aminek elköltése nincs célhoz kötve,
• a felvehető hitel összege függ igazolt havi rendszeres jövedelmünk mértékétől,
• a pénzintézetek akár fedezetet is kérhetnek,
• bizonyos tételeket nem tartalmaz a THM (teljes hiteldíj mutató), pl.: késedelmi kamat,
• döntés előtt érdemes megvizsgálni a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelek körét.
Folyószámlahitel esetében
• bankszámlával kell rendelkeznünk,
• a bank a számlára érkező rendszeres jövedelem alapján állapítja meg a hitelkeretet,
• a törlesztés rugalmas és a számlára történő befizetések terhére automatikus.
Hitelkártya esetében
• szigorú feltételek és fizetési határidők betartásával bizonyos ideig (általában maximum 45 napig) kamatmentesen használhatjuk a pénzt,
• ha nem tartjuk be a határidőket, magas kamatot számít fel a bank,
• a készpénzfelvétel magas költségekkel jár.
Az egyes fogyasztási hiteltípusok legfontosabb tulajdonságai
Táblázatunkkal egyszerűen összehasonlíthatja a különböző fogyasztási hiteltermékek jellemzőit.
A fogyasztási hitelekről részletesebb tájékoztatás olvasható a Hitel, lízing menüpontban, valamint a vonatkozó Pénzügyi Navigátor füzetben.
A buy-now-pay-later (BNPL) konstrukció olyan rövid futamidejű kereskedelmi kölcsön, amellyel több kamatmentes részletre lehet felosztani egy vásárlás összegét. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez nem egy banki hiteltermék: jellemzően olyan fintech vállalatok kínálják, amelyek több kereskedővel is kapcsolatban állnak, tőlük pedig díj vagy jutalék fejében átveszik a vásárlókkal kötött kereskedelmi kölcsönöket. A szolgáltatás azonban nem minősül hitelnyújtásnak, ezért nem is vonatkoznak rá a hitelfelvétel esetén érvényes szabályok és előírások, így az eladósodás megelőzését célzó adósságfék-szabályok sem. A gyakran hiányos ügyféltájékoztatás, a nem alapos jövedelemellenőrzés, valamint az, hogy ezek a szolgáltatók gyakran határon átnyúló tevékenységet végeznek, kockázatot jelenthetnek a konstrukciót igénybevevő ügyfelek számára.
Pénzügyekkel kapcsolatos kérdés, panasz esetén díjmentes segítség kérhető a szolgáltatóktól független Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat országszerte elérhető kirendeltségein.
„Zsebesek” az online térben
Hihetetlenül olcsó karácsonyi ajándékötlet a Facebookon? Webáruház, amely irreálisan kedvező áron kínál termékeket? Ismeretlen értékesítő, személyesen nekünk szánt ajánlattal? – Legyünk résen! A kiberbűnözők figyelmetlenségünket és kapkodásunkat igyekeznek kihasználni annak érdekében, hogy hozzáférjenek személyes adatainkhoz, eszközeinkhez, pénzünkhöz.
Gyors, megalapozatlan döntés – lecsapolt bankszámla
A karácsonyt megelőző forgatagban hajlamosabbak vagyunk gyorsabb, ezáltal meggondolatlan döntéseket hozni, amivel megkönnyítjük a csalók dolgát. Legyünk elővigyázatosak, és védekezzünk a kiberbűnözők ellen, hogy ne legyen kellemetlen meglepetés egy jóhiszemű internetes vásárlásból!
Minden esetben dermesztő, ha azzal szembesülünk: lecsapolták a bankszámlánkat, de karácsony előtt talán még rosszabbul érint egy ilyen helyzet. Épp ezért már a vásárlási hajrá előtt vértezzük fel magunkat a legfontosabb tudnivalókkal, hiszen az online csalók kizárólag a mi közreműködésünkkel férhetnek hozzá adatainkhoz. Nehezítsük meg a dolgukat! Bár általában egy lépéssel az áldozatok előtt járnak, mégis sikeresen megvédhetjük magunkat, ha odafigyelünk néhány apróságra, ha gyanakvóan kezelünk bizonyos helyzeteket, és ennek megfelelő döntéseket hozunk.
Mire figyeljünk?
• Mindig nézzünk utána, ellenőrizzük az adott oldalt, mielőtt vásárolnánk, nem valószínű, hogy mi leszünk az elsők, akit megpróbálnak átverni, és ennek általában nyoma van az interneten. Érdemes a cégadatokat is áttekinteni. Ha valahol kizárólag külföldi értékeléseket találunk, az gyanúra ad okot.
• A megdöbbentően olcsó árakat kínáló oldalak, közösségi médiából érkező egyedi ajánlatok gyakran hamis weboldalra, webshopra irányítanak. Ezek adathalász webhelyek, amelyeket kerüljünk el!
• Online vásárlás esetén lehetőleg kizárólag az erre létesített, feltöltött virtuális kártyát (webkártya) használjunk. Ezen csak alacsony összeget tartsunk, illetve minden esetben mérlegeljük az előrefizetés kockázatát, legyen gyanús, ha utánvétre nincs lehetőség!
• PIN kódot nem kérnek online vásárlás esetén! Ha egy webshop ilyen adatot kér tőlünk, gyanakodjuk, és ne adjuk meg a kódunkat!
• Legyünk óvatosak a gyanús futárszolgálati, „vámfizetési” üzenetekkel! Bevett csalási mód, hogy a kiberbűnözők magukat futárküldő cégnek álcázva például SMS-ben, e-mailben bírnak rá gyanútlan áldozatokat arra, hogy egy linkre kattintsanak vagy applikációt letöltsenek. Gyanakodjunk akkor is, ha külföldi telefonszámról – nem +36-os előhívószámmal – érkezik magyar csomagkézbesítő szolgáltató értesítése! Legyen körültekintő, csak megbízható forrású linkekre kattintson!
• Más kérésére semmilyen alkalmazást, programot ne telepítsünk a számítógépre vagy mobiltelefonra, még akkor sem, ha azt a bank nevében kérik!
Soha ne adjuk ki telefonon vagy gyanús oldalnak internetbanki azonosítóinkat, fizetéshez szükséges bankkártyaadatainkat!
• Ha egy gyanús, sürgető hívás hitelességében bizonytalanok vagyunk, szakítsuk meg, és hívjuk fel mi a bankunkat vagy szolgáltatónkat az ismert kapcsolattartási telefonszámon! Nincs közös banki ügyfélszolgálat – csalóval van dolgunk, ha azt állítja, hogy átkapcsol másik bankhoz!
• Kérjünk keresztazonosítást, amelynek során a feltett kérdésekre a válaszok egy részét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik részét pedig az ügyfél!
• Pénzösszeg fogadásához a nevünkön, számlaszámunkon (most már lehet e-mail cím, telefonszám is) kívül másra nincs szükség. Ha valakinek ez nem elég, akkor azonnal szakítsuk meg vele a kapcsolatot!
• Piactéren soha ne fizessünk, ha mi vagyunk az eladók!
• Kérjünk értesítést a bankunktól a számlánkat vagy kártyánkat érintő műveletekről, pénzmozgásokról, továbbá állítsunk be limiteket, regionális és online korlátozást bankkártyáinkra!
• Lehetőleg ne kattintsunk a kereső által megadott „szponzorált” találatokra – ezek jellemzően elsőként jelennek meg a keresések között! Ha tudjuk az adott bank, szolgáltató internetes címét, akkor gépeljük be saját magunk vagy használjuk a böngészőben elmentett könyvjelzőt!
• Ne klikkeljünk meggondolatlanul üzenetekben érkező linkekre, csatolmányokra! A „túl szép, hogy igaz legyen” befektetési ajánlatokra ne kattintsunk rá, a megtakarítások kezelését bízzuk olyan szolgáltatóra, amely közismert, és rendelkezik a szükséges MNB-engedélyekkel! Mindez igaz a termékekre is: ha valamit nagyon olcsón árulnak, akkor feltehetően csalással van dolgunk.
• Használjunk erős jelszót! A 12 karakteres, kis- és nagybetűt, számot és speciális karaktert is tartalmazó jelszó megnehezíti a kiberbűnözők dolgát. Azonban a születési dátumokat, beceneveket, „123456” vagy „jelszó” típusú jelszavakat azonnal feltörik. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet jelszó ellenőrző modulja segít a megfelelő erősségi védelmi vonal összeállításában.
• Kerüljük a nyilvános wifiket! Ne használjunk ilyet internetes vásárláshoz, bankoláshoz, vagy egyéb pénzügyi tranzakcióhoz! Ha online vásárolunk, azt otthonról tegyük meg!
Hová fordulhatunk további információkért?
A Pénzügyi Navigátor Digitális biztonság menüpontjára kattintva számos további hasznos információt talál, valamint érdemes felkeresni a KiberPajzs oldalt és a Nemzeti Kibervédelmi Intézet honlapját.
5+1 tipp a tudatos, „zöld” karácsonyhoz
Megugró húsfogyasztás, 10-15%-kal növekvő papírfogyasztás, fejenként évi 60 kg ételhulladék – csak néhány szempont, ami miatt az ünnepi időszakban érdemes környezettudatosabban élnünk. De mégis hogyan tehetjük ezt meg? A Családi Zöld Pénzügyek 5+1 gyakorlati tippben mutatja be, hogyan lehet a karácsony pénzügyileg tudatosabb és egyben zöldebb.
1. Ajándékozzunk a 8R jegyében!
A karácsonyi ajándékok tervezésénél bátran használjuk az angol szavak rövidítéséből alkotott 8R technikát! A főként hulladékcsökkentési céllal alkalmazott módszertanról részletesen az MNB Családi Zöld Pénzügyek Hulladékcsökkentési alapok c. cikke foglalkozik, azonban jól használható karácsonyi témakörben is. Hogyan?
• Gondoljuk át, hogy tényleg szükséges-e minden családtagnak ajándékot vásárolnunk! Lehet közös döntés, hogy az adott évben csak a gyerekeknek veszünk ajándékot, a felnőtt családtagok inkább kisebb, szimbolikus dologgal lepik megy egymást, vagy épp használati tárgyakat, könyveket cserélnek.
• Az élmény is ajándék – sokszor nagyobb, mint a tárgyi. Lehet ajándék egy saját magunk által készített „kupon”, amellyel rég látott rokonokat lepünk meg, s amely egy közös kirándulásra, családi programra invitálja őket.
• Ugyanígy készíthetünk házilag kézműves ajándékokat, sütiket, lekvárokat, szörpöket, szappanokat.
• Ne feledjük, hogy nem „ciki” a használt ajándék, sőt! Ahol kisgyermek van a családban, jól tudják a szülők, hogy a legtöbb ruhát, eszközt vagy játékot néhány hónap múlva már kinövi a megajándékozott – semmit nem von le az értékéből, ha használt, de jó állapotú rollert vagy babaházat veszünk.
• Ha még megvan a miénk, javítsuk meg! Nincs is annál szebb ajándék, ha egy gyerek a saját szülei régi könyvét, játékát kapja, megtanulva ezzel azt is, hogy miért érdemes megóvni a saját dolgait.
2. Csomagoljunk dekoratívan, de tudatosan!
Praktikus módszer, ha az ajándékos- és italostasakokat eltesszük, és újra felhasználjuk. Ha pedig egyedi és dekoratív csomagolást szeretnénk, ne a glitteres táskákra gondoljuk: egy krumplinyomdával készített, ragasztószalag helyett natúr spárgával átkötött, óriási masnik helyett tujaágakkal vagy csipkebogyóval díszített csomagolás sokkal egyedibb!
3. Gondoljuk át a fenyővásárlást!
Egyre elterjedtebb a magyar családok körében is, hogy földlabdás vagy épp egy műfenyőt választanak karácsonyfának. A műfenyő azonban csak akkor lehet fenntartható és takarékos alternatíva, ha sokáig, 10-20 évig használjuk. A gyökeres fenyő elsőre jó megoldásnak tűnik, valójában azonban nem feltétlenül az, mert nem valószínű, hogy túléli a fűtött szobai klímát. A vágott fenyő alapvetően nem olcsó, és az ünnepek után az is a kuka mellé kerül. A karácsonyfára jó alternatíva lehet például egy kerti fa, vagy egy szeretett szobanövény feldíszítése.
4. Legyen kézműves a karácsonyunk!
Kész dekorációk helyett készítsünk olcsó alapanyagokból egyedi díszeket! Az adventi naptár is készülhet papírgurigákból vagy épp papírpoharakból. Egyszer használatos szalvéta helyett szerezzünk be vagy készítsünk ünnepi textilszalvétákat. A környezetbarát dekoráció azon túl, hogy egyedi, sokat jelent a papírfogyasztásunk mérséklése szempontjából! Gyermekeink számára szintén maradandó élmény és egyben készségfejlesztő alkalom, ha ők is kivehetik a részüket az ünnepi készülődésből.
5. Tervezzük meg az ünnepi menüt!
A tervezést ne a hozzávalóknál kezdjük, hanem a vásárlás helyszínének kiválasztásával! Keressünk fel helyi termelőket, termelői piacokat, szerezzük be tőlük az alapanyagokat! Ha már előre tudjuk, hogy bizonyos dolgokból (pl.: mézeskalács) nem lehet keveset készíteni, rendezzünk barátainkkal, rokonainkkal sütipartit! Így a hozzávalók és azok költségei is eloszlanak, az ünnepi hangulat pedig kezdetét is veszi egy kis közös sütés-főzéssel. Ha pedig minden előzetes tervezésünk ellenére mégis sok ételmaradékunk keletkezik az ünnepek után, semmiképp ne dobjuk ki! Keressünk fel olyan gyűjtőpontokat, karitatív szervezeteket, akik a megmaradt, mások által még örömmel elfogyasztható ételeket eljuttatják a rászorulóknak!
+1. A családi körön túl
Ha megtehetjük, hogy a saját ünnepi kereteinken is túllépjünk, gondoljuk azokra, akik számára néhány csomag tartós élelmiszer a legnagyobb karácsonyi ajándék. Számos megbízható szervezet és egyesület segít abban – főleg az ünnepek előtt –, hogy adakozhassunk.
Pénzügyek az ünnepek után
A mindennapi pénzügyek és a környezeti fenntarthatóság életünk számos pontján összefonódik. Egy kis odafigyeléssel, megfontolt döntésekkel és hosszú távú tervezéssel egyaránt mérsékelhetjük életvitelünk környezetünkre gyakorolt hatását és javíthatjuk saját pénzügyi helyzetünket. Az MNB Családi Zöld Pénzügyek oldala számos gyakorlati tippel, hasznos tanáccsal szolgál mindehhez
„Segítség, visszavonnám az internetes vásárlásomat!”
Az ünnepek előtt és alatt számos webáruházban válogathatunk kedvünkre az akciós ajánlatok között – de mi a teendő, ha a vásárolt tárgy vagy szolgáltatás mégsem nyerte el a tetszésünket? Valóban visszakaphatjuk a pénzünket?
Az online vásárlások esetében sajnos gyakori, hogy a kézhezvételkor jövünk rá: a megvásárolt termék nem éppen olyan, mint amilyennek elképzeltük. Mivel a webáruházas vásárlás nem a vállalkozás üzletében, telephelyén vagy székhelyén zajlik, a hagyományostól eltérő értékesítési módszernek minősül. Ennek megfelelően a vásárló élhet az elállás jogával.
Mit takar az elállás?
Ha megbántuk netes vásárlásunkat, a szerződés megkötése után 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől. Szolgáltatás esetén ez a szerződés megkötését követő 14 nap, termék esetében a kézhezvételtől számított 14 nap.
Valóban visszakaphatom a pénzem?
Amennyiben a vevő az említett határidő előtt, igazolható módon jelezte elállási szándékát a vállalkozás felé, indoklásra sincs szükség, a cég köteles tudomásul venni azt. Ehhez a legcélravezetőbb egy erről szóló tájékoztató e-mail lehet, amit a bolt számára küldünk, az általuk vásárláskor kötelezően megadott elérhetőségre. Ezt követően az eladónak a teljes vételárat vissza kell fizetnie az ügyfél részére. Fontos, hogy a visszafizetés kötelezettsége csupán a vételárra vonatkozik, a felmerülő szállítási költségek jellemzően a vevőt terhelik, ezért nem téríthetők vissza.
Mit tehetek, ha a fizetés során merültek fel problémáim?
Amennyiben egy internetes fizetés során merültek fel aggályaink, és bizonyítható, hogy nem a vállalkozónál volt a hiba, keressük fel pénzügyi szolgáltatónkat! A legtöbb online fizetéssel kapcsolatos kérdés egy egyszerű ügyfélszolgálati bejelentést követően megoldódik, ha azonban pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos panasszal élnénk, azt írásban vagy szóban (akár személyesen, akár telefonon) kell megtenni.
A hitelszerződéstől is elállhatok?
Igen! Amennyiben a hitel folyósítása még nem történt meg, a szerződéskötés utáni 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a hitelszerződéstől. Az elállás a hitelhez kapcsolódó pl. biztosítási vagy egyéb szolgáltatásra vonatkozó szerződést is felbontja.
Mit tehetek, ha már folyósították a hitelem?
Ha a hitelt már folyósították, a hitelszerződés 14 napon belül akkor is díjmentesen felmondható. Ilyenkor a hitel összegét legkésőbb 30 napon belül vissza kell fizetnünk, az adott időszakra megállapított időarányos hitelkamattal együtt.
Hová fordulhatok, ha panaszom van?
Panasz, jogvita esetén az elsődleges cél, hogy próbáljuk megoldani azt a kereskedővel vagy (hitel esetén) a pénzügyi szolgáltatóval. Amennyiben nem járunk sikerrel, úgy bátran forduljunk az illetékes békéltető testülethez, mely ingyenes és gyors eljárásával segíthet megoldani jogvitánkat. Pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben az MNB ügyfélszolgálata, valamint a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózata lehet segítségünkre.
Olvasson tovább!
Honlapunkon további részletes információkat talál
• az egyes hiteltermékek legjellemzőbb tulajdonságairól és kockázatairól,
• a tudatos hitelfelvétel szempontjairól,
• a nem megfontolt hitelfelvétel lehetséges következményeiről és a fizetési nehézségekről, továbbá a
• pénzügyi szolgáltatóval kapcsolatos probléma, panasz kezelésének módjairól,
• a környezettudatos, fenntartható életmód és a családi pénzügyek kapcsolatáról, valamint
• a digitális térben rejlő veszélyekről, az adathalász csalások elleni védekezésről és a biztonságos internethasználatról.